VGCt-Kids-Sociale-Angst-1920x500

Cognitieve gedragstherapie bij sociale angst

400x200

Sociale angst

VGCt-Kids-Sociale-Angst-400x200

Het is heel normaal om sommige sociale situaties spannend te vinden. Veel kinderen zijn gespannen als ze naar een verjaardagsfeestje gaan. Of wanneer ze een presentatie moeten houden. Maar als die angst heel groot wordt en het sociale leven van je kind gaat beïnvloeden, kan er sprake zijn van een sociale angststoornis. Bij een sociale angststoornis is je kind angstig of heel gespannen in sociale situaties waarin het kind mogelijk beoordeeld wordt of in de aandacht staat. Zoals bij verjaardagen, afspraakjes, uitgaan of het houden van een presentatie voor een groep. Je kind gaat dit soort situaties liever uit de weg. Welke situaties dat zijn, verschilt per persoon. Bij deze klacht kan je kind bang zijn om raar gevonden te worden. Of om uitgelachen te worden, bijvoorbeeld omdat ze iets geks doen. Ook faalangst is een vorm van sociale angst.

Hoe herken je sociale angst bij je kind?

Je kind is:

  • gespannen/angstig in de omgang met anderen
  • gespannen/angstig bij het vooruitzicht op een sociale situatie
  • bloost of trilt vaak
  • heeft weinig vriendjes
Hoe ontstaat een sociale angststoornis?

Zoals bij de meeste psychische klachten is er geen specifieke oorzaak voor aan te wijzen. Als er in de familie sociale angststoornissen voorkomen, is de kans groter dat je kind die ook ontwikkelt. Ook speelt de omgeving waarin je kind opgroeit een rol. Wanneer je zelf sociale situaties uit de weg gaat, kan jouw kind dit overnemen.

Als je kind sociale situaties spannend vindt, gaat het die situaties liever uit de weg. Dat noemen we vermijding. Je kind gaat bijvoorbeeld niet naar feestjes toe, of voelt zich ziek wanneer er een spreekbeurt is. Dat is een begrijpelijke reactie. Want het geeft op korte termijn ontspanning en rust.

Maar op de lange termijn is dit vermijdingsgedrag schadelijk. Het zorgt er namelijk voor dat de angst blijft bestaan en zelfs kan toenemen. Je kind krijgt namelijk geen kans om te ontdekken dat niet gebeurt waarvoor het bang is. Bijvoorbeeld dat hij of zij heus niet uitgelachen wordt.

Bij het ontstaan en blijven bestaan van angst zijn ook gedachten belangrijk. Angst zorgt er namelijk voor dat je kind het gevaar groter inschat dan dit echt is. Je kind denkt bijvoorbeeld dat klasgenoten de spreekbeurt stom vinden. Of dat ze het gek vinden wanneer je kind bloost. Terwijl de kans daarop maar heel klein is.

Samen met het vermijden van moeilijke situaties kunnen de gedachten ervoor zorgen dat je kind in een negatieve spiraal terechtkomt. Uiteindelijk kan die angst zo erg worden dat er een sociale fobie ontstaat.

In de puberteit krijgt één op de tien meisjes en één op de twintig jongens een sociale-angststoornis.

Wanneer heeft je kind hulp nodig?

Ziet je kind erg op tegen bijvoorbeeld spreekbeurten of toetsen? Vermijdt het feestjes of afspraakjes? Voelt je kind zich bijna ziek aan de gedachte met een onbekende te moeten praten. Dan heeft je kind mogelijk een sociale angststoornis. Je kind heeft hulp nodig als zulke angsten zijn of haar normale, dagelijkse bezigheden belemmeren. Zoals naar school gaan of sporten.

Twijfel je of je kind hulp nodig heeft? Bespreek het met je huisarts.

Cognitieve gedragstherapie werkt goed

Cognitieve gedragstherapie (cgt) is een goede behandeling bij angst. Uit onderzoek blijkt dat cgt effectief is bij angststoornissen. Daarom is cgt de eerste keus in de officiële richtlijnen voor de behandeling van angstklachten.

Ongeveer drie op de vijf kinderen met angst hebben baat bij cgt. Dit verschilt per angststoornis. Wanneer de behandeling niet voldoende aanslaat, wordt dit soms ondersteund met medicatie.

Wil je zeker zijn van een goede cgt-behandeling? Ga dan naar een behandelaar die ingeschreven is bij de VGCt. Dan krijg je een therapeut die goed opgeleid en nageschoold is. Vind een cognitief gedragstherapeut VGCt®.

Hoe gaat cgt bij sociale angst?

Het gedrag en de gedachten van je kind houden de angst in stand. Tijdens de therapie gaat je kind actief werken aan het veranderen daarvan. Ook belangrijk bij cgt is dat je leert door dingen te ervaren. Dat alles gebeurt stap voor stap. De therapeut is de angst- en cgt-expert. Je kind is de expert over zichzelf. Cgt is dan ook een actieve samenwerking tussen beiden. Soms is het nodig dat je als ouder aansluit bij de behandeling van je kind. De therapeut zal dit dan met je bespreken.

Eerst krijgt je kind uitleg over hoe je lichaam werkt bij angst. Daardoor leert het beter herkennen hoe het lijf op sociale angst reageert. Bijvoorbeeld dat als je veel op jezelf let, je meer verschijnselen van angst voelt. Zoals blozen, trillen of je onhandiger gedragen. Samen met de therapeut doet je kind oefeningen om je aandacht meer te richten op de taak dan op zichzelf.

Samen met de therapeut gaat je kind oefeningen doen met de situaties die het spannend vindt. Dit heet exposure. Het gaat bijvoorbeeld naar een telefoongesprek voeren. Hierdoor leert je kind dat zo’n situatie niet zo vreselijk is als het dacht. Dat je best uit je woorden kunt komen. Je kind merkt dus dat de vreselijke dingen die het had bedacht niet gebeuren. Hoe vaker je kind oefent, hoe meer de angst afneemt.

Daarnaast leert je kind tijdens cgt ook om op een andere manier te denken over zichzelf. Bijvoorbeeld dat anderen helemaal niet in de gaten hebben dat je angstig bent. En dat als ze het wél merken, ze vaak juist positiever over je denken.

Je kind gaat tijdens cgt dus samen actief aan de slag met zijn of haar gedrag en gedachten. Daardoor doorbreek het de negatieve spiraal van gedachten, gevoelens en gedrag. Door te oefenen met ander gedrag doet je kind nieuwe leerervaringen op. Bedenk wel dat het moed vergt om datgene weer te gaan doen dat je kind het liefst vermijdt. Vaak neemt daarom de angst in het begin toe. Maar je zult merken dat die angst langzaam afneemt na een aantal sessies.

De therapie duurt meestal 3 tot 6 maanden. Hoeveel cgt-sessies er precies nodig zijn, hangt af van de ernst van de klachten. Ook gaat je kind in het dagelijkse leven oefenen. De belangrijkste verandering vindt buiten de spreekkamer plaats.

Vind een cognitief gedragstherapeut VGCt®