VGCt-Stemmen-1920x500

Stemmen horen

400x200

Stemmen

VGCt-Stemmen 400x200

Stemmen horen (auditieve hallucinaties) is geen ziekte, maar een ervaring die zich in bepaalde mate kan voordoen bij alle mensen. Als je stemmen hoort zonder dat er iemand bij je is die praat, ben je niet de enige. Dit verschijnsel komt voor bij ongeveer tien procent van de bevolking (1,7 miljoen mensen in Nederland). De ervaringen zijn wel heel verschillend. Sommige mensen horen hun eigen naam en krijgen vriendelijke adviezen. Maar het kan ook zijn dat de stemmen negatief commentaar geven op iemands gedrag, of gevaarlijke of vernederende opdrachten geven. Soms zijn de stemmen zo overheersend en geven zij zoveel kritiek en opdrachten, dat het lijkt alsof de stemmen de macht hebben. Dit kan voor veel angst zorgen en mensen in moeilijke of gevaarlijke situaties brengen.

Hoe ontstaat stemmen horen?

Stemmen horen komt veel voor (bij 10% van de Nederlandse bevolking). De ervaringen zijn heel verschillend, en de oorzaken ook. Veel mensen zien een verband met nare ervaringen in het verleden. Zoals gepest zijn, geslagen zijn, of erger nog. De stemmen kunnen lijken op pestkoppen van vroeger, of ongeveer dezelfde dingen tegen je zeggen. Het meemaken van nare gebeurtenissen kan dus een belangrijke oorzaak zijn van negatieve stemmen. Maar er zijn ook mensen die stemmen horen zonder nare ervaringen als oorzaak. Het kan te maken hebben met minder goede slaap, met middelengebruik, of met andere problemen in je leven. Het is niet zo dat je stemmen zelf ‘bedenkt’ of ‘verzint’. Het is geen aanstellerij. Het overkomt je en is niet jouw schuld.

Wanneer heb je hulp nodig?

Heb je last van je stemmen, omdat ze je veel kritiek geven of je in moeilijke of gevaarlijke situaties brengen?  Bijvoorbeeld dat je nare opdrachten gaat gehoorzamen om jezelf iets aan te doen? Of dat je niet goed naar buiten durft en veel thuis bent? Je hebt hulp nodig als de problemen je normale, dagelijkse bezigheden belemmeren. Twijfel je of je hulp nodig hebt? Bespreek het met je huisarts.

Cognitieve gedragstherapie werkt goed

Cognitieve gedragstherapie (cgt) is een effectieve behandeling bij stemmen: ongeveer 50% knapt er een heel stuk van op. Het geeft je een veiliger gevoel en vrijheid terug. Daarom is cgt eerste keus behandeling in de officiële richtlijnen voor de behandeling bij stemmen, naast goede psycho-educatie, en soms antipsychotische medicatie. Die medicijnen kunnen ervoor zorgen dat stemmen of de intensiteit ervan minder worden. Maar vaak is medicatie alleen niet genoeg. Wil je cgt ontvangen als gesprekstherapie? Vraag er duidelijk naar, want het wordt niet altijd vanzelf geboden vanuit behandel-instellingen, terwijl dat wel zou moeten.

Wil je zeker zijn van een goede cgt-behandeling? Ga dan naar een behandelaar die ingeschreven is bij de VGCt. Dan krijg je een therapeut die goed opgeleid en nageschoold is. Vind een cognitief gedragstherapeut VGCt®. Naast een registratie als cognitief gedragstherapeut is het wenselijk als therapeuten specifieke nascholing hebben in de behandeling van stemmen horen. Het is belangrijk dat je vertrouwen hebt in je therapeut en dat je samen tot goede afspraken kan komen over de behandeling. Vind je dingen niet prettig gaan in de behandeling? Dan mag je dat altijd zeggen. Of vraag om een andere therapeut als je er samen niet uitkomt.

Hoe gaat cgt bij stemmen horen?

Wat kun je verwachten van een behandeling met cognitieve gedragstherapie? Voor de duidelijkheid hebben we de therapie verdeeld in stappen.

Stap één: uitleg en informatie

Om te beginnen legt de cognitief gedragstherapeut je uit hoe de therapie werkt en wat die voor je kan doen. Cognitieve gedragstherapie kan je helpen minder last te krijgen van stemmen. Je voelt dan minder angst, verdriet en boosheid. Voor de duidelijkheid: door de therapie zullen je stemmen meestal niet (geheel) verdwijnen. Wel helpt het om de negatieve gevolgen te verminderen. Je gaat je beter voelen en voelt je weer veiliger, waardoor je bijvoorbeeld weer makkelijker naar buiten kunt en merkt dat de omgang met andere mensen fijner wordt.

Stap twee: samen de problemen begrijpen

Samen met de therapeut ga je na wat precies je problemen zijn. De therapeut stelt daarbij veel vragen. Wat maakt dat je zo’n moeite hebt met bepaalde dingen? Welke gevoelens horen hierbij? Wat doe je daardoor? Wat zijn de gevolgen van de manier waarop je erover denkt en hoe je erop reageert? Zijn er gebeurtenissen van vroeger die te maken hebben met die vervelende gevoelens? Of zijn er nu bepaalde dingen aan de hand die deze gevoelens uitlokken? Daarbij vraagt de therapeut je ook om tussen de afspraken door dingen bij te houden en vast te leggen wat je denkt en doet. Zo leer je dat gevoelens en gedrag vooral bepaald worden door wat je denkt over een gebeurtenis. Ook leer je welke negatieve gevoelens je hebt, en hoe sterk ze zijn. Uiteindelijk leg je dit allemaal vast op papier (of digitaal als je dat liever hebt) samen met de doelen die voor jou belangrijk zijn. Zo kun je later nagaan of daarin verandering is gekomen. Je vult vragenlijsten in om bij te houden hoe erg de problemen zijn.

Stap drie: werken aan gewenste verandering

Je weet inmiddels dat je gevoelens vooral bepaald worden door de betekenis die gebeurtenissen voor jou hebben. Hoe zit dat in je eigen leven? Samen met de therapeut sta je stil bij de uitleg die je aan belangrijke gebeurtenissen in je leven geeft. Je gaat ook samen op onderzoek uit. Zijn er andere verklaringen mogelijk? Je ontdekt dat lastige situaties heel anders kunnen zijn als je er anders naar kijkt of er anders op reageert. Je gaat dingen proberen, en leert zo relativeren. Ook leer je beter omgaan met negatieve emoties. Verder bekijk je hoe moeilijke situaties te overwinnen zijn. Soms is dit alles niet voldoende en voel je je nog steeds hulpeloos of minder waard dan anderen. In dat geval helpt de therapeut je om je sterke kanten te ontdekken of te versterken en die te gebruiken in de strijd tegen onzekerheid.

Stap vier: sterk en weerbaar blijven

Stemmen horen kan goed worden behandeld, maar de gevoeligheid ervoor blijft vaak. Bijvoorbeeld bij veel tegenslag of stress in het leven. Aan het einde van de behandeling geeft de therapeut je daarom tips om hierop voorbereid te zijn. Samen maken jullie een plan om in balans te blijven en controle te houden.

Een behandeling bestaat meestal uit 10 tot 25 wekelijkse sessies. Die duren meestal 45 tot 60 minuten. Hoeveel sessies er precies nodig zijn, hangt af van de ernst van je klachten. Het kan zijn dat sommige klachten niet helemaal verdwijnen. De behandeling kan je dan wel helpen om er minder last van te hebben. Daarnaast oefen je in het dagelijkse leven. De belangrijkste verandering vindt buiten de spreekkamer plaats.

Vind een cognitief gedragstherapeut VGCt®